W planie daltońskim, na którym opieramy codzienną pracę opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną bardzo ważnym aspektem jest odpowiedzialność dziecka za swój proces uczenia się oraz świadomość swoich osiągnięć.
Pod koniec I semestru Krasnale dokonały oceny poziomu swoich umiejętności uzupełniając Arkusz diagnostyczny „Oceń siebie”. Arkusz zawierał 16 różnych czynności, a pod każdą z nich znajdowało się pole do zamalowania odpowiednim kolorem w celu określenia stopnia opanowania poszczególnych umiejętności: czerwony – wspaniale; zielony – dobrze; niebieski – muszę nad tym popracować. Zamalowując okienka odpowiednim kolorem, Krasnale dokonały samooceny i określiły poziom takich umiejętności jak: rysowanie, malowanie, wycinanie, sprzątanie zabawek, ubieranie się, nalewanie z dzbanka, wykonywanie czynności higienicznych, zasuwanie kurtki, zapinanie guzików, sznurowanie butów i inne.
Arkusz miał na celu ukazanie dzieciom tego, co już potrafią oraz nad czym powinny jeszcze popracować.